A baloldal nem mindig liberális, a liberálisok sem mindig baloldaliak. De ez egy ilyen blog.

BALOLDALI LIBERÁLIS BLOG

98. Boldog karácsonyt

2016. december 01. - FOUREY

Kevés szomorúbb hír van az elmúlt napok hazai belpolitikájában, mint az, hogy a miniszterelnök bejelentette, hogy minden nyugdíjas fog kapni tízezer forintot karácsonyi ajándékként. Mint mondta: "Ez egy gesztus, a nyugdíjasok iránti tisztelet kifejezése."

Nem sajnálom persze a pénzt a nyugdíjasoktól, bár el tudnék képzelni még helyet, ahol el lehetne költeni értelmesen ekkora összeget, de van két dolog, ami rettenetesen elkeserített a történetben. Az egyik, hogy immár végleg összekeveredni látszik a kormányfő szemében a sajátja és a közé. A kormányfő ugyanis gesztusokat gyakorol, tiszteletet fejez ki, ami nagyon rendben lenne, ha mindezt a magánvagyonából tenné, de nem ezt teszi, hanem az én adómat költi, sőt, ha a világrekorder áfát nézzük, akkor azoktól a nyugdíjasoktól veszi el hozzá a pénzt, akik felé a kormányfő kegyet gyakorol. Ne legyen félreértés: a mi pénzünkön akarja egy részünk jóindulatát akarja megvásárolni a maga számára. Undorító ez? Hát persze! Az újraelosztás természetesen nem bűn, arra rászoruló csoportok támogatása pedig a társadalmi szolidaritás természetes kifejezése, de a kormányfő itt valami egészen mást tesz:  egyszerűen és nyíltan megvesztegetésre használja a közpénzeket, s növeli azt az érzést, hogy jólétünk, az állami erőforrásokhoz való hozzáférésünk a kormány személyes preferenciáin múlik és hogy a közpénz nem mindannyiunk pénze, hanem a politikusok tulajdona, amit ő kénye-kedve szerint osztogathat és ennek nekünk még örülnünk is kellene.

A másik, hogy ezen az emberek már különösebben fenn sem akadnak. Elhagytuk azt a világot, ahol a politikus elszámoltathatósága legalább elvileg elvárható volt, ahol a közpénzről azt hihettük, hogy a mi pénzünk és nem az övék. Alattvalók lettünk. És ez valamiért senkit sem zavar. Pedig mindez nem egyszerűen elvi kérdés. Az állam arcátlanul tolja a közpénzt kiválasztott kedvenceibe, régebben például Simicskába, mostanában Vajnába, Tiborczba. Milliárdokról, tíz és tízmilliárdokról beszélünk ám! És mindez úgy történik, hogy az emberek megrántják a vállukat. Sőt, azt mondják, hogy ez a világ rendje. Milyen ironikus például, hogy szó nélkül folyik a Várhegy száz- és százmilliárdos költségekre rúgó átalakítása kormányzati negyeddé (vagy mi a fenéé, mert valójában senki sem mondja meg, pontosan mi folyik), sorra rugdalják ki onnan a kulturális intézményeket, szintén milliárdos költségekkel, miközben politikai vitákban még ma is érv lehet, hogy a 4-es metró milyen drága volt és milyen értelmetlen. És senkinek sem tűnik fel, hogy a 4-es metró legalább mégiscsak egy közlekedési eszköz volt, ezrek és ezrek hasznára, a várnegyed meg kizárólag a politikai elit és baráti körének kedvére fog szolgálni! Hát nem elképesztő, hogy utóbbira, csak mert egy olyan korban született, amikor még létezett politikai elszámoltathatóság, még mindig vannak szavaink, hogy kritizáljuk, az előbbire meg csak legyintünk, holott semmivel sem lesz olcsóbb és egészen nyilvánvalóan abszurd az egész? Mennyi mindent lehetne csinálni azokból a százmilliárdokból, amikre máshol (kórházakban, iskolákban, a 3-as metrónál stb.) tényleg szükség lenne, ezrek, százezrek javára szolgálna és nem arra, hogy a kormányfő reprezentálhasson! Mi sem mutatja jobban a demokrácia végét, mint az, hogy a régi rosszra még voltak szavaink, a maiba meg már csak fásultan beletörődünk, bután nézünk magunk elé és csak dadogunk, ha kérdeznek róla. Már, ha kérdeznek, mert ahogy a kormányzati médiahatalom terjeszkedő sötét árnyéka egyre jobban beborítja az országot, egyre kevesebb helyen tesznek már fel kérdéseket is. Mikor majd az utolsó kérdező is elhallgat, a kormányfő meg újabb gesztusokkal fejezi ki a tiszteletét az éppen aktuálisan megvesztegetendő társadalmi csoportok iránt a mi zsebünk terhére, akkor valójában már nem is lesz többé olyan, hogy mi zsebünk. Csak az övék.   

A bejegyzés trackback címe:

https://baloldaliliberalis.blog.hu/api/trackback/id/tr9012014074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orbán egy Palpatine 2016.12.02. 09:28:04

Hát, ha 10 000 Ft az áruk, akkor annyiért veszi őket. Így megy ez. De ha többe kerülnénk, akkor még több közpénz menne el a megvételükre. Tekintve, hogy a "fiatal" "demokratáknak" nyugdíjasokat kell venniük.

al Dajjal 2016.12.02. 09:31:49

Hogy is volt Megyó 19.000 Forintjával? Ő talán a magánvagyonából adta? A baloldalon nem számít nyílt szavazatvásárlásnak, csak, ha a másik csinálja?

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.12.02. 09:36:37

@al Dajjal: Te hány éves vagy? 2002-es választási kampánybéli sérelmeidet hánytorgatod fel? Tudod, mi minden történt már azóta? A 4. miniszterelnöke van azóta az országnak, volt világgazdasági válság, meg minden. Nem zavar egyáltalán? És egyáltalán, honnan a fészkes fenéből veszed, hogy én egyetértek egy 2002-es MSZP-s választási ígérettel? Miért kellene? Medgyessy nekem senkim, a pártjára se szavaztam soha. De, hogy válaszoljak a kérdésedre: a 19 ezer forintot akkor a szocik elmarad nyugdíjemelések miatt kompenzációnak szánták, ez meg a kormányfő személyes ajándéka. Óriási különbség ez vajon? Az. Pontosan e kétféle logika közötti különbséget rovom most fel a posztban a Fidesznek.

Veder1 2016.12.02. 09:36:46

Leontselek egy pohar vizzel? :)

Kánikula 2016.12.02. 09:38:13

Nem tudom meg van-e a 2002-es MSZP választási ígéret: egyszeri 19.900 forintos kifizetés a nyugdíjasoknak

A Fidesz 2% körüli nyugdíjemelést ígért.

Egyszerű matek igaz? A 19.900 TÖBB, mint a 2. Ennyi.
Ezzel az ígérettel (is) nyert az MSZP, hiába lett volna a 2% hosszútávon több a 19.900 megfoghatóbb és jobban kommunikálhatóbb is.
Figyeld meg 1% nyugdíj emelés vagy a 10.000 forint ragad meg jobban a fejekben?

------
Személyes vélemény: Ez a betűtípus nagyon nehezen olvasható és a nagy tömbök egybefolynak szinte olvashatatlanná. Érdemes jobban tördelni úgy 5-6 soronként.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.12.02. 09:40:08

@Kánikula: Neked is elmondom: nem vagyok és nem is voltam soha MSZP szavazó. A 19 ezer forintos történetet nem kell megvédenem. Látom is a hibáit. Az akkori Fidesz-ígéret és a mostani Fidesz-ajándék között viszont ég és föld a különbség. Ez az a különbség, amit én a posztban most a Fidesz szemére vetek.

Bmw 2016.12.02. 09:52:53

Orban viki valószínüleg a csuti fociakadémiára többet költött mint most a nyugdíjasokra, de tényleg sajátjaként kezeli az ország vagyonát. Bár inkább csak szét lopják, Ő és a haverok.

gyurmicsek 2016.12.02. 09:53:33

Mindíg ez van, ha valaki kritizál, azt a választ kapja, hogy bezzeg az mszp. Nem tudom ki a f**szt érdekel.
Akkor most bukjon meg a fidesz mert az mszp is csinálta? Tőlem mehet.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.12.02. 09:55:21

@Bmw: Nagyon sok mindenre többet költött. Ezért is említettem a Vár felújítását, amit százmilliárdokra becsülnek. És egy sereg más dolog is van. Ez egyszerűen csak egy nagyon kifejezően szimbolikus eset.

ZX 2016.12.02. 10:58:27

Nem is értem a pénzt miért a nyugdíjasokra költi, mikor ebből az összegből hány szép stadion épülhetne? Vagy adhatná kari ajiba a haverjainak is. :P

belekotty 2016.12.02. 10:58:31

Nem az a lényeg hogy mikor volt hasonló módszer (19 ezer) hanem hogy volt.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.12.02. 11:02:25

@belekotty: Szerintem nem volt hasonló a két dolog a lényegét illetően. A 19 ezer másról szólt: az előző kormány által elhalasztott emelések kompenzációja akart lenni, nem ajándék. Hogy a maga idejében hülyeség volt-e az más kérdés. Szerintem hülyeség volt amúgy. De az továbbra sem oké, hogy ha kritizálok valamit, akkor rögtön nekem kellene megvédenem olyan dolgokat, amik ezer éve történtek és amikhez semmi közöm és az általam megfogalmazott kritikának se sok

konrada 2016.12.02. 11:02:32

@FOUREY:
Na ja. A fő különbség az, hogy akkor azzal megroppantották a költségvetést, így az államháztartási hiány 8,7-ra ugrott, nőtt az eladósodottság, és így sikeresen egy lejtőpályára állt az ország.

...most meg - azon kell sakkozni, hogy lehet sok pénzt elb...ni - hogy ne legyen túl jó az egyenleg, és hogy közben megnyomják a GDP-t is úgy, hogy még ebben az évben realizálódjon a kiszórt pénz: ti.: nyugdíjasonként cca. 2700 Ft áfaként a kasszában, 7300 Ft meg forgalomként fog jelentkezni a boltokban...

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.12.02. 11:10:32

@konrada: Két nagyon izgalmas kérdést vetsz fel: 1. Mi történt 2002 környékén? A válaszom: Itt nem értünk egyet a tényekben. a) Azokkal értek egyet, akik szerint a kétéves költségvetéssel indult el a lejtőn a magyar gazdaság. b) Az Orbán-kormány trükközött számokkal, ezt tette láthatóvá a következő kormány a költségvetésben. ez nem az ő hibájuk volt. Ezzel együtt történetesen lesújtó a véleményem a Medgyessy-kormány működéséről. 2. A jelenlegi kormány gazdaságpolitikája jó-e? Szerintem: nem az. 2010 óta elképesztő tartalékokat pazaroltunk el (pl. magánnyugdíjak), az MNB a devizahitelesek terhére nyerészkedett és abból szórt pénzt a gazdaságba, a magyar gazdaság jelenlegi állapota tragikus és gyakorlatilag EU-támogatások lélegeztetőgépén vagyunk, alacsony a növekedés, a felfoghatatlan méretű a korrupció stb. Amit meg a 10 ezerről mondasz, az szép és dicséretesen naiv szerintem.

De így is hálás vagyok, hogy végre egy kommentelő érveket használ, nem gyalázkodik. Köszönöm!

andrásúr 2016.12.02. 12:56:47

A várbéli kormányzati negyed nem Orbán Viktor számára készül, hanem a mindenkori kormányéra ! Ha majd a balliberális oldal kerül hatalomra, akkor ők használják, ha meg nem tetszik, akkor költözzenek ki a nyugati mögé !

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.12.02. 13:05:33

@andrásúr: Egy nagyon perverz értelemben igazad van: ez egy olyan beruházás, amit nehéz lesz visszacsinálni, együtt kell vele majd évtizedekig élni. De ez a legkevésbé sem mentség arra, hogy ez egy senki által nem akart, gazdaságtalan, ostoba, méregdrága, kivagyi beruházás, aminek köszönhetően kulturális létesítmények sorát kell átköltöztetni, horribilis összegekért, mégpedig drágán fenntartható új helyekre, a kormány kedvéért megint horribilis összegekért felújítják a várat, mert az épületek egyáltalán nem alkalmasak kormányzati munkára és ráadásul a környék közlekedése is teljesen alkalmatlan a minisztériumi dolgozók ellátására. Úgyhogy a sok pénz elfolyatása után minden rosszabb lesz, mint volt.

A nyugatis beszólásod nagyon jellemző: egyrészt marhaság, mert azt sugallja, mintha nekem azzal egyet kellene értenem, ha a Várat kritizálom, de nem ez a helyzet, másrészt összekevered egy lerobbant terület rehabilitálását (Nyugati környéke) egy a maga nemében rendben lévő terület (Vár) öncélú és méregdrága átszabásával. A poén ráadásul az, hogy a Nyugati környékének átépítésére is van kormányzati terv és a Városligetére is. Előbbit parkosítani akarják, utóbbiban meg a parkot ledózerolni és telepakolni turistavonzónak szánt, ám többnyire értelmetlen létesítményekkel. Hogy egy meglévő parkot felszámolni méregdrágán és a közelben méregdrágán csinálni egy újat hülyeségnek hangzik? Nem véletlenül.

konrada 2016.12.02. 13:06:04

@FOUREY:
Túlságosan a látszatra mentek akkor. ne feledjük el, hogy a 19 ezer Ft, csak 1 lépés volt a szavazatvásárláshoz, jött hozzá a közalkalmazotti 50%-os emelés, melynek bár fedezete nem volt, kellett az őszi önkormányzatihoz az all-in hatalomátvétel miatt.
...utána már csak előre csomagolták a következő évit (mint most Orbánék ellenkező jellel)mert azt hitték, hogy ezzel az már hasonlítani fog a normálishoz, ezt meg úgyis orbánék nyakába varrják...

...de így is csak 6,4%-os minusz jött össze...

...aztán hogy jó-e a gazdaságpolitikája, az tényleg kérdés. Jobbat Magyarországon még nem láttunk, de rosszabbat igen...

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.12.02. 13:15:30

@konrada: Továbbra sem vagyok a 2002-2010-es kormányok apologétája, bár történetesen az 50%-os közalkalmazotti béremelés valószínűleg elkerülhetetlen volt, hogy ne omoljon össze az állam rövidtávon ahogy ma is azt látjuk, hogy az egészségügyben, a szociális szférában dermesztő mértékű a munkaerőhiány. De mondom még egyszer: nem vagyok a védelmezőjük. Förtelmes gazdaságpolitikát folytattak. Szörnyűt. Ettől még igaz marad, hogy ez az irány 2001-ben kezdődött és 2006-ban a Fidesz választási ígéretei csak még jobban rátettek volna (megvan még a 14. havi nyugdíj?). És továbbra sem látok érvet arra, hogy mitől lenne jó a mostani gazdaságpolitika. Személyesen Orbánnak, Mészárosnak, Tiborcznak, egy ideig Simicskának és a többieknek persze kiváló, Matolcsy, Rogán és Lázár se panaszkodhat, meg azok, akiket az állam milliókkal-milliárdokkal támogat, akiknek szétosztogatták a földeket, akik kedvéért megcsinálták a dohánymonopóliumot, akiknek a kedvéért kiszorítanak a versenyből jogi eszközökkel gazdasági szereplőket stb.. De ők egy elenyésző töredéket képviselnek. Rémisztő belegondolni, mi lesz, ha egyszer elapadnak az uniós források és kiderül, hogy milyen valójában a magyar gazdaság állapota. Remélem, nem holnap lesz.

andrásúr 2016.12.03. 16:02:36

@FOUREY: Sajnos nem értetted meg enyhe célzásomat a " Nyugati " megjegyzésre, amit sajnálok ! Pedig a Gyurcsány kormány oda tervezte a kormányzati negyedet !
Egyébként meg azzal egyetértek, hogy helyileg is el kell különíteni a törvényhozási és a végrehajtó hatalom helyét, így a jövőben mindenki tudni fogja, hogy a Kossuth-téren az országgyűlés munkája ellen tüntetnek !

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.12.03. 16:08:17

@andrásúr: Nem értem, miből vontad le azt a következtetést, hogy nem értettem az enyhe célzásodat. Nem volt az annyira enyhe. Ráadásul nem is csak értettem, de válaszoltam is rá. Mivel ezek szerint fogalmad sem volt, mit írtam, megismétlem a tartalmát: 1. Nem gondolom, hogy a jelenlegi kormány hibájára megfelelő válasz lenne a részedről egy régi kormány hibájára hivatkozás. Nem vagyok a Gyurcsány-kormány híve, a Nyugatihoz tervezett kormányzati negyedet baromságnak tartottam. 2. Ezzel együtt a Nyugatihoz tervezett kormányzati negyed abban különbözik a Várba tervezett kormányzati negyedtől, hogy a Nyugatinál egy rozsdaövezetet lehetett volna rehabilitálni, tehát bizonyos fokú racionalitása volt a tervnek, a Várban viszont egy rakás értelmesen elhelyezett kulturális intézményt kell kipaterolni, drágán, hogy aztán a helyükre, drágán, a kormányzati céloknak jobban (de nem elég jól) megfelelő épületeket emeljenek (a régi épületek homlokzatai mögé rejtve). 3. A jelenlegi kormányzat is tervezi a Nyugati rehabilitációját: parkot akarnak oda, méregdrágán, ami azért is abszurd, mert nem sokkal arrébb a Városliget parkját meg bele akarják dózerolni a földbe, méregdrágán.

sorbacsillag 2016.12.03. 16:08:50

el kéne venni a nyugdíjasoktól 10ezer forintot

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.12.03. 16:10:08

@sorbacsillag: Szerintem meg nem kéne. Nem vagyok a szolidaritás ellensége. Viszont ezt a mostani 10 ezer forintot is részben tőlük veszi el az állam, hogy most kegyet gyakorolva, ajándékként odaadja nekik.

konrada 2016.12.03. 16:11:03

@FOUREY:
2002-ben még útlevél kellett, meg munkavállalási engedély, így messze nem volt olyan hiány Magyarországon a közszolgálati munkaerőből, mint most, hogy a nyugat felszívja.
Így ha csak kis lépésben emelik - vagy sehogy, mint Orbán, mikor szembesült a gazdasági helyzettel 2010-ben - akkor se lett volna abból más a munkaerő-piaci helyzet.
Az emelés célja az all-in volt az őszi önkormányzatin.
Értelme meg semmi, mert úgy beragadt ettől a gazdaság, hogy attól kódultunk: annyi még volt, hogy kitartott a béremelés lendülete 2006 tavaszáig, így megtámogatva egy kis lejárt M-készlet szétosztásával még pont nyertek, de a spirálból már nem tudtak kiszállni...

...egyébként meg: Magyarország rendszerváltás utáni helyzetét meghatározta, hogy az ipart, kereskedelmet, szolgáltatásokat kiárusították, így nem jöhetett létre olyan tőkeerős felső és felsőközép-osztály, mely képes volt anyagi erejével fejleszteni, versenyképes lenni.
Ennek köszönhető az, hogy a mezőgazdasági és élelmiszer iparunk visszaszorult - nettó importőrök lettünk! - gépiparunk összeszerelőüzemekké degralálódtak, bankjaink, közműveink pénzszivattyúk lettek külföldi csoportok kezében, piacunk meg a külhoni cégek feleslegének felvevői.

Ez hibás út, innen ki kell törni. A módszer ronda: helyzetbe kell hozni a magyar vállalkozókat, hogy létrejöhessen az a tulajdonosi réteg, mely nem kizárólagosan a külhoni cégek profitoptimalizálási terepe, nem az ottani felesleg közvetítője, a hazai gazdaságosságuk megalapozója.

Nem kell persze ezt elfogadni, de meg kell érteni...
(Mert azt tudomásul kell venni: A Strabag egy fillérrel sem csinálta olcsóbban, mint Mészáros és tsa., de a haszonból nem itt vett szállodákat, élelmiszergyárakat...
...s ha élelmiszergyár: Csányi vágóhídja magyar sertésből csinál kolbászt, míg a Panino, vagy az Edel, mely szintén itt árul kolbászt a piacvezető áruházakban - melyekkel még az ottani hazai piacon szerződött le - a német, dán meg a szlovák disznókból, amelyek így nem magyar takarmányt ettek, nem magyar hizlaldában nőttek fel...
(Ja, ha már földosztás: azt tudod, hogy a mezőgazdasági szubvenciókat is visszavágják? Így helyzetbe kell hozni a magyar földtulajdonosokat is, hogy versenyképes nagyságban termeljenek - többek közt takarmányt a húsgyáraknak - mert már nem lehet megélni a földalapú támogatásból...

Az élet, meg a gazdaság bonyolultabb, hogy csupáncsak indulatból nézzük, mert igazad van, a források egyszer elapadnak. ...s ha csak arravárunk, hogy a konjuktúra nyugaton megengedi-e, hogy a kihelyezett összeszerelő üzemei termeljenek, vagy csak a törzsgyár, hogy a világpiac felveszi-e mezőgazdasági többletét, vagy beöntik oda, ahol a termelőik kereskedőcégeikkel a piacot átvették, az valóban nagyon csúnya dolgokat igérhet.

...erre írtam azt, hogy nem tudom, jó lesz-e a mostani gazdaságpolitika, de azt tudom, hogy eddig rossz volt, és azt is, miért...

al Dajjal 2016.12.03. 16:48:49

@FOUREY: 2002 nem volt olyan régen, s sokkal nyíltabb volt a szavazatvásárlás. 2017 még csak nem is választási év. Másfél év alatt könnyen elfelejthető ez az egyszeri "ajándék".
Nem mellékesen 2002-ben az mszp csak szajkózta, hogy "visszaadja, amit a kormány elvett", de egyetlen kimutatást, statisztikát sem közölt soha.
Láthatóan nem csak nekem jutott eszembe. Ha cikk nem mszp propagandaoldalnak akar látszani, akkor megérdemelt volna egy bekezdést az arról alkotott vélemény, s máris nem kell kommentekben "védekezni". Köszönöm. Kérem, kapcsolja ki.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.12.03. 17:12:46

@al Dajjal:

1. " 2002 nem volt olyan régen" Hát, ezt szívet melengető hallani. Mivel a rendszerváltásról könyvet írtam (Az antalli pillanat) és mivel 18-19. század fordulójának politikai eszmetörténetével is foglalkozom, nekem aztán nem volt túl régen. Viszont azt tapasztaltam hallgatóim körében, hogy nagyjából 2006 környékén kezdődik az ő politikai eszmélésük és már az is eléggé mitikus ősidő, 2002-ről legfeljebb tankönyvekből értesültek. Ezzel együtt fenntartom, amit írtam: a posztban leírtak szempontjából 2002 nem releváns, mert azóta iszonyúan sokat változott a magyar politika és a világ is.

2. " s sokkal nyíltabb volt a szavazatvásárlás. 2017 még csak nem is választási év. Másfél év alatt könnyen elfelejthető ez az egyszeri "ajándék"."

Csak néhány apróság: 1. a választási ígéret nem szavazatvásárlás, 2. sehol sem írtam, hogy 2017 választási év. 3. Nem a 2018-as választások befolyásolása miatt kritizálom a 10 ezer forintot, hanem azért, mert a kormányfő személyes ajándékának állít be valamit, ami valójában közpénz és ez újabb példája annak, ahogy a köz- és magán közötti határvonal kezd elmosódni a kormány politikájában.

3. "Nem mellékesen 2002-ben az mszp csak szajkózta, hogy "visszaadja, amit a kormány elvett", de egyetlen kimutatást, statisztikát sem közölt soha."

Eddig se voltam az MSZP híve, ezután sem leszek és a 2002-es lépéseikről rossz a véleményem. Az akkor hangoztatott tétel az volt, hogy a törvény szerint 1998-ra járó 20 százalékos nyugdíjemelés helyett 4 százalékkal alacsonyabb valósult meg, ami egyesek szerint 36, mások szerint 52 milliárdos tétel volt. Az ígéret szerint ezt az összeget adták vissza ezzel az egyszeri juttatással. Hogy ez mekkora blődség volt, arról nem fogok vitát nyitni, mert nem fogok olyan nézetek védelmezőjeként fellépni, amikkel nem értek egyet. Olvasmány: mno.hu/migr_1834/a-nyugdijasok-judaspenze-762293 és mno.hu/migr/a_fidesz_a_nyugdij_es_a_svedcsavar-247550

4. "Láthatóan nem csak nekem jutott eszembe. "

Valóban. Teljesen tipikus troll fogás egy jogos kifogásra egy oda nem illő másik példát hozni. "Whataboutism" a tudományos neve. Annak idején a komcsi propaganda kedvelt eszköze volt. Én erre nem lennék nagyon büszke a helyedben.

5. "Ha cikk nem mszp propagandaoldalnak akar látszani"

Ezzel egyáltalán nem értek egyet. Azt hogy elmeroggyantak, trollok és pártlojalitástól előítéletes sügérek mit minek látnak, azért kizárólag ők a felelősek, nem az, aki valami tök másról beszél. Olvasni kellene előbb megtanulni, nem írásból kioktatni másokat. Szerintem.

6. "megérdemelt volna egy bekezdést az arról alkotott vélemény, s máris nem kell kommentekben "védekezni". "

Miért érdemelt volna meg egy erről alkotott véleményt, amikor a posztnak semmi köze a 2002-es MSZP-politikához és nekem sincs semmi közöm? Kismillió dolog van, aminek semmi köze a posztom témájához és nem írom le róla a véleményem. Ha sokan vannak, akik kizárólag kétosztatúan tudnak gondolkodni, miben, meg őkben, arról én nem tehetek és nem is vagyok hajlandó elfogadni ezt a torz világképet senki részéről itt a blogon. Ez a legtöbb, amit tenni tudok ebben a helyzetben azért, hogy a magyar közélet ne legyen ilyen bűzlő pöcegödör.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.12.03. 18:21:29

@konrada: Mintha eltűnt volna a válaszom. Na mindegy. Csak röviden:

1. 2002-ben a nyakunkon volt az EU-csatlakozás, az állami szférában komoly bérfeszültségek voltak (és még volt érdemi sztrájkjog) és a legkevésbé sem voltak vonzóak ezek a pályák a fiataloknak már akkor se.

2. A rendszerváltás előtt az ipar és a mezőgazdaság súlyos válságban volt, kezelni kellett. Nem igaz az, hogy kizárólag külföldieknek jutott tulajdon. A spontán privatizáció a menedzseri réteget hozta helyzetbe. Az általad is említett Csányi, vagy a nem említettek közül Széles vagy Demján is így indult. És persze egy sereg más ember. Egy részük bevált, egy részük nem. Hosszasan lehetne sorolni a magyar milliárdosokat Leisztigert, Simicskát, Spédert, Nyergest, Ungárt, Bigét, Várszegit és másokat. Az sem igaz, hogy a leépülés kizárólag valami rossz gazdaságpolitika eredménye volt. Persze sok hiba történt, ellentmondó tanácsok léteztek, de sok minden egyszerűen adódott abból, hogy a magyar ipar végzetes lépéshátrányba került, Európa-szerte volt egy dezindusztrializáció stb.. Egy darabig finanszírozta az állam a veszteségeket, de 90-es évekre már nem volt mit tenni. A külföldi tőkének volt pozitív szerepe is, az állam kezében tartott cégek zöme tönkrement (nem adtak el mindent ám, ami már nincs meg ma). Szóval a tényekből egyáltalán nem következik egyértelműen a diagnózisod.

3. A Fidesz gazdaságpolitikájában van erőforrások koncentrációja, csak éppen ez politikai lojalitáshoz kötődik. Kérdezd meg Simicskát vagy Spédert, vajon őket támogatja-e még az állam. És ebben horribilis mértékű a korrupció. Tényszerűen nem igaz az se, amit az autópályaépítésekről írsz. 2010 óta jelentősen nőtt ezek kilométerekénti ára. Szóval a tényekből nem következik az sem, hogy a Fidesz valóban azt tenné, amit tulajdonítasz nekik.

4. Mi az oka annak, hogy jelenleg még nem omlott össze a magyar gazdaság? Három dolog: a) az elmúlt években elpazarolt tartalékok, különadók, devizahitelesek rovására elért MNB kamatnyereség stb., b) EU-támogatások, amiket teljesen eszetlenül húznak le a wc-n, c) pont azok az összeszerelőüzemek, amikről te is azt írod, hogy hosszabb távon nem lehet rájuk építeni.

Szóval: engem nem győztél meg. De ismét csak szeretném elmondani, milyen jó, hogy valakinek vannak érvei és nem szégyelli azokat leírni. Nem tipikus, sajnos.