A baloldal nem mindig liberális, a liberálisok sem mindig baloldaliak. De ez egy ilyen blog.

BALOLDALI LIBERÁLIS BLOG

34. Something is rotten in the state of Denmark

2014. szeptember 26. - FOUREY

Mindig érdeklődéssel olvasom Török Gábor politikai elemző írásait, amelyeket sokakkal ellentétben többnyire kifejezetten tanulságosaknak és elgondolkodtatóknak találok, még akkor is, ha nagyon sok mindenben eltér a politikai ízlésem az övétől vagy azt gondolom, hogy egyszerűen nincs igaza. Legutóbbi írása is ilyen volt, amelyben, ha jól értem, azt állította, hogy Orbán Viktor kétségkívül a rendszerváltás utáni Magyarország legjelentősebb politikusa, s ezt részben az igazolja, hogy sikerei sokszor a politika hétköznapi logikájának is ellentmondanak. Azt is mondta, hogy a baloldal jelenleg esélytelen rá, hogy legyőzze Orbán Viktort, habár nincs kétsége afelől, hogy egyszer meg fog bukni a miniszterelnök. Annál is biztosabb benne, mondta, mert Magyarországon jelenleg demokrácia van és a demokráciában minden politikus közös sorsa a bukás.

Valamilyen számomra nehezen megérthető okból sokan azt szokták gondolni, hogy Török Gábor írásai semmitmondóak, hogy hiányzik belőlük mindenféle értékelkötelezettség, hogy süt belőlük a politikai elfogultság az őt megfizetők (kik is?) iránt, amit álobjektivitással próbál leplezni, és más hasonló dolgokat, amiket én őszintén szólva sületlenségnek vagy merő rosszindulatnak tartok, annak ellenére is, hogy érteni vélem a sokszor tiszteletreméltó megfontolásokat az ilyen vádak mögött. Török ugyanis zavarbaejtően ír és zavarbaejtő dolgokat szokott mondani, különösen annak számára, aki szenvedélyen elkötelezett a jelenlegi mainstream jobboldali vagy baloldali politikai igazság, a jobboldali radikalizmus vagy valamilyen rendszerkritikai baloldaliság iránt.

A legutóbbi posztja minden bizonnyal elsősorban a baloldaliaknak fájt, az MSZP vezetőitől a Kettős Mérce olvasóiig, akik közé magamat is sorolom, hiszen minden, amit állított, lényegében valamilyen baloldalon népszerű állítással vitatkozik. Azzal, hogy Orbánt a legjelentősebb magyar politikusnak nevezte, az őt démonizálóknak fájó dolgot állított. Azzal, hogy a jelenlegi baloldalt Orbán legyőzésére képtelennek mondta, a jelenlegi baloldal még meglévő híveinek tyúkszemére lépett. Azzal pedig, hogy Magyarországot demokráciának nevezte, lényegében az egész baloldallal vitába szállt.

Már csak ezért is abszurd azt gondolni, hogy semmitmondó lenne, amiket ír. Ezek ugyanis elég markáns állítások, amelyeknek ráadásul nem olyan nehéz megfejteni az értékrendbeli alapjait. Török maga nyilatkozta többször, hogy konzervatív-liberálisnak tartja magát. S valóban, csak az nem kételkedhet abban, hogy ma demokrácia van Magyarországon, aki a demokráciának meglehetősen formális, elitista, a demokratikus versengés minimumfeltételeit tekintetbe vevő fogalmát vallja magáénak. (Vannak persze azok is, akik szerint a demokrácia a többség zsarnoksága és hogy ez szerintük így van jól, de ilyet Török sosem állított.) Fontos azonban azt is hangsúlyozni, hogy aki konzervatív-liberálisként a mai viszonyokat demokráciának tartja, még nem azonosul Orbán Viktor politikájával. A kommentekben gyakran ez az inszinuáció jelenik meg, ami szerintem mérhetetlenül igazságtalan dolog, attól függetlenül, hogy Török Gábor történetesen híve-e Orbán Viktornak vagy sem. Tarthatja például valaki a 80-as évek Nagy-Britanniáját demokráciának Margaret Thatcher kritikusaként is (aki ugyebár roppant megosztó személyiség volt, s akit kortársai bizony elég csúnyán fasisztáztak, sokszor érthető okokból). Sőt, ha valaki azt mondja, hogy Orbán Viktor a legjelentősebb magyar politikus, még az sem jelenti, hogy azonosul a politikájával. Ez pusztán csak annyit jelent, hogy jelentősebb politikusnak tartja őt a többieknél, s hogy láthatóan azt gondolja, hogy ő sokkal többet tud a politikacsinálás művészetéről, mint riválisai. De vannak jelentős pozitív figurák a történelemben és jelentős negatívak is.

Mindezzel nem azt akarom mondani, hogy Török Gábor helyzetértékelésével egyetértek. Két okból sem. Egyrészt nem osztom teljes mértékben az ő elitista demokráciafelfogását, s ezért a legkevesebb, amit mondhatok, hogy szerintem a magyar politika évek óta csúszós lejtőn van és ha azt nehéz is megmondani, hogy kicsúsztunk-e már a demokrácia állapotából, de hogy folyamatosan csúszunk kifelé, arról őszintén meg vagyok győződve. Ettől még nincs bajom azzal az állításával, hogy Orbán Viktor a legjelentősebb magyar politikus, aki minden bizonnyal jobban ért bárki másnál ahhoz, hogy hogyan kell politikát csinálni. Ugyanakkor, s ez a másik dolog, amiben nem értek vele egyet: mivel nem politikai elemző vagyok, hanem állampolgár, nem szívesen beszélek úgy politikáról, hogy abból kimaradjon, hogy milyen országban szeretnék élni.

Megértem persze, hogy miért tud egy konzervatív-liberális ilyen kényelmes megfigyelői, elemzői pozíciót felvenni: azért, mert hisz abban, hogy a politika a mindennapi életünk fontos, de tőlünk viszonylag távoli része, amelyben sok csúnya dolog történik, de amelynek ugyanakkor megvan a maga élvezeti értéke is, s amelyről tudható, hogy amíg a business-as-usual folyik, nem lesz képes feldúlni a társadalom életét, ezért lelkifurdalás nélkül megtehetjük, hogy a politikában arra figyelünk, ami a politikát minden mástól megkülönbözteti.

Mindig az szokott eszembe jutni arról, ahogy ő politikáról beszél, mint amikor valaki azt mondogatja, hogy függetlenül attól, hogy ki játssza a szebb focit és melyik csapat sportszerűbb, a meccsek megnyerésének egyszerű titka van: kevesebb gólt kapni mint az ellenfél, s hogy aki ezt nem érti meg, az nem érti a foci lényegét, s hogy X azért korunk legjelentősebb csapata, mert nem bonyolítja túl a dolgokat, de több meccset nyer, mint a többiek. Ugyanígy mondja most ő is posztja végén, hogy: "Változás csak akkor lesz, ha valakik valamikor megértik, hogy nem magukat, hanem a választók többségét kell meggyőzniük igazukról. Ha ezt megértik és persze meg is tudják tenni." Változás csak akkor lesz, mondhatnánk a focianalógiát folytatva, ha valakik valamikor megértik, hogy X csapatot csak akkor fogják tudni legyőzni, ha megértik, hogy több meccset kell nyerni, mint amennyit azok nyernek. Közhely ez? Az. De attól még igaz? Igen, az.  

Én azonban nem hiszem, hogy a politika és a mindennapi életünk viszonya tényleg ilyen jól szabályozott és megnyugtatóan rendezett volna, mint a focimeccsé és a focit néző semleges megfigyelőé. Különösen nem a mai Magyarországon.

S ami igazán érdekes, hogy az utóbbi időben, mintha maga Török Gábor is elbizonytalanodott volna ebben a megnyugtató meggyőződésében. Írt például egyszer arról, hogy a társadalom maga tehet róla, ha a politika túlságosan a hatalmába keríti, amit lehetett ugyan áldozathibáztatásnak tartani, de szerintem pusztán egy erősen normatív kijelentés volt, amelynek az volt a lényege, hogy normális esetben a politika nem lehet mindenható a társadalomban. Más kérdés persze, hogy nem vitte ezt a gondolatot el a logikusan adódó következtetésekig, mert nem kívánta feladni saját értékrendjét, ami viszont emberileg érthető. Máskor meg arról írt, hogy a jelenlegi magyar politika egyre kevésbé elemezhető, egyre kiszámíthatatlanabb, egyre érthetetlenebb. Tulajdonképpen legutóbbi bejegyzésében is emlegette ezt. Márpedig, ha a politikában megszűnik a business-as-usual, akkor ott valami mélyebb, radikálisabb változás zajlik. Nem látom, hogy Török Gábor levonta volna az ebből adódó következtetést, de ezt nem is várom tőle, elvégre nem várom, hogy mindenki úgy gondolkozzon, mint én.

De cserébe feljogosítva érzem magam arra, hogy azt mondjam, az általa írtak megerősítik, amit én gondolok: hogy tudniillik valami nagyon nincs rendjén azzal, ahogy a dolgok itthon mennek. 

A bejegyzés trackback címe:

https://baloldaliliberalis.blog.hu/api/trackback/id/tr276734049

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Török Gábor már nem mandulafa 2014.10.04. 15:22:23

"S íme virágzik a mandulafácska merészen a télben, Ám csodaszép rügyeit zuzmara fogja be majd!Mandulafám, kicsi Phyllis, nincs még fecske e tájon, Vagy hát oly nehezen vártad az ifju Tavaszt?”(Janus Pannonius: Egy dunántúli mandulafáról) Jó néhány nap...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.09.26. 14:16:30

Más ellenzék kell. A jelenlegi ellenzék két fő része eleve téves alapálláson van.

Téved a Jobbik, amikor izolacionizmussal, etnokcentrikus nacionalizmussal akar elérni jobb jövőt.

S tévednek a ballibek, amikor az éppen nyugaton is zuhanó vesztes modellt akarják erőltetni.

Nme csoda, hogy hozzájuk képest a Fidesz alternatíva nélküli.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2014.09.26. 14:28:48

@maxval a bircaman: mindig nagyra értékelem, hogy hozzászólsz. még ha az többnyire független is attól, amit írtam :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.09.27. 20:34:03

Mindig érdeklődéssel olvasom Török Gábor politikai elemző írásait, amelyeket sokakkal ellentétben többnyire kifejezetten tanulságosaknak és elgondolkodtatóknak találok,"

eddig olvastam

Tulipánfa I. 2014.09.27. 20:39:06

"Változás csak akkor lesz, ha valakik valamikor megértik, hogy nem magukat, hanem a választók többségét kell meggyőzniük igazukról. Ha ezt megértik és persze meg is tudják tenni." Változás csak akkor lesz, mondhatnánk a focianalógiát folytatva, ha valakik valamikor megértik, hogy X csapatot csak akkor fogják tudni legyőzni, ha megértik, hogy több meccset kell nyerni, mint amennyit azok nyernek. Közhely ez? Az. De attól még igaz? Igen, az. "
S ez végtelenül elszomorít, mert Orbán csapata maffia szerűen szervezett, és tudjuk milyen nehéz a maffiákat megállítani.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2014.09.27. 21:10:33

@tesz-vesz: mindig irigyeltem azokat, akik olvasni nem szeretnek, csak véleményt mondani. biztos egyszerűbb az életük.

to:rppapa 2014.09.27. 21:57:42

A mai világban már az is nagy dolog, ha valaki elismeréssel tud írni egy másikról, akivel nem ért egyet.

livengood 2014.09.27. 22:03:51

Pusztán az ellenzék választhatóságával és a kormány bírálhatóságával bizonyítani, hogy demokrácia van, nos ez valóban igen minimalista demokrácia modell.

Miközben bírálható a kormány - a rendőrök nem visznek el, köszönnünk kéne? - közben sérül a szólás szabadsága mivel korlátozzák az ellenzéki orgánumok megjelenését, anyagi forrásaikat csökkentik és megsemmisítik. Sérül az önrendelkezés joga, a társadalom egyre inkább kiszorul az ön irányításból, a hatalmi jogosítványokból.

Az nem demokrácia, hogy az egyén néhány évente el mehet szavazni, miközben két választás között ki van szolgáltatva az ő pénzéből működtetett, megosztó, manipulatív kormánypropagandának és szinte csak az artikulálatlan és kaotikus média térben (internet, marginális csatornák) találhat attól eltérő véleményt.

Az nem demokrácia, hogy úgy születnek azok a helyi hatalmi döntések is amik közvetlenül az ember napi életét befolyásolják, hogy a döntés menetére rálátása nincs, azt se tudhatja pontosan kiktől függ és végül a számára kedvezőtlen döntést meg sem fellebbezheti. Nem sorolom most, de a mindennapi életben a közhivatalok és egyéb közfeladatot ellátó szervek melyek mára mind a kormánytól függnek, pl. az oktatási -, egészségügyi intézmények, víz-gáz-csatorna, kötelező kamarák és egyéb kötelező gittegyletek egyre inkább alattvalókként bánnak az egyénnel. Az egyén egyre kiszolgáltatottabb a hatalomnak.

A hatalomnak kiszolgáltatott egyént védő civil szervezetek ellen hajtóvadászat indult. Ha az ember végig gondolja, hogy néhány éve még bárki fordulhatott az Alkotmánybírósághoz, (rengetegen éltek vele), vagy az ombucmanhoz és civil jogvédő szervezetekhez, hogy törvények védték a munkavállalókat, törvények garantálták az emberek megszerzett jogait melyek mára eltűntek - ha bele gondolunk, hogy ma már az alapvető emberi jogokat sértő esetekben sem fordulhatunk magyar bírósághoz, egyre többször már csak az Európai Bíróság maradt - belátható hogy milyen irdatlan nagy utat tettünk meg a demokráciából kivonulva.

graycivil 2014.09.27. 22:43:47

"Mindig az szokott eszembe jutni arról, ahogy ő politikáról beszél, mint amikor valaki azt mondogatja, hogy függetlenül attól, hogy ki játssza a szebb focit és melyik csapat sportszerűbb, a meccsek megnyerésének egyszerű titka van: kevesebb gólt kapni mint az ellenfél, s hogy aki ezt nem érti meg, az nem érti a foci lényegét, s hogy X azért korunk legjelentősebb csapata, mert nem bonyolítja túl a dolgokat, de több meccset nyer, mint a többiek. "

Nekem legnagyobb bajom azzal van, amikor ilyen párhuzamokkal legitimálják Orbán áldemokráciáját. Ugyanis itt nemcsak sportszerűségről és több vagy kevesebb gólról van szó. Itt EGYSZERŰEN A FIDESZ MEGVETTE A BÍRÓT. És eljutunk oda, hogy bár minden a "szabályok szerint" játszódik (a bírónak joga van "tévedni"), attól ez még nem meccs, hanem SZÍNTISZTA BUNDA!

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2014.09.27. 23:01:49

@livengood: nem velem vitatkozol, az remélem, világos.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.09.27. 23:53:16

@FOUREY: ki mondta hogy nem szeretek ovlasni? szeretek ovlasni, olyat ami hasznos, oylat ami valójában értelmes, ha nem tűnt volna fel

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2014.09.28. 07:51:19

@tesz-vesz: és ezt nyilván olvasás nélkül el tudod előre dönteni.... :) mesélj még...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2014.09.28. 11:11:40

könyörgöm, valami olvashatóbb háttér-betűtípus kombót nem lehetne beüzemelni, kifolyt a szemem a második bekezdésnél.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2014.09.28. 13:01:11

@mcs: köszönöm, hogy szólsz. most váltottam dizájnt és még nem volt időm kitapasztalni, mennyire működik. engem elsőre nem irritált.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.09.28. 15:59:36

@FOUREY: hát ha torokgábort méltatod, akkor tudom, haha

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.09.28. 16:15:23

@FOUREY: jó de megelégeltem a dolgot, és tisztelem a folyamatos rámírásodat :) ezért elolvasom

"Magyarországon jelenleg demokrácia van és a demokráciában minden politikus közös sorsa a bukás."

nincs demokrácia, a "rendszerváltás" nem arról szólt, hoyg demokrácia legyen, az mszp alatt se volt. mert a posztkommunista oligarchák irányítják a pártokat. a szavazósdi semmit se ér

"Orbánt a legjelentősebb magyar politikusnak nevezte"

az egész magyar történelemben? vagy csak 90 óta?
orbánnak nicns hatalom a kezében, csak egy buta ripacskodó színész, aki szövegeket magol be ma már (még a vitáknál is segítenek neki előre), csányi és simicska, apró-klánék meg a többi szürke eminenciás írányítják az országot, orbán csak egy ostoba nb2-es vihogó focista, akinek a magaskultúra annyi, hogy ejár csányival a vidi-meccsekre. ld: "a focisták művészek" beszólását. amiúgy 82 környékén beszervezték orbánt, saját honlapján hozta nyilvánosságra.

"a demokrácia a többség zsarnoksága"

mi más lenne? leülnek a szivárvány tövében egy piknikkosár köré a demokraták? nem! szavaznak, a többség akaratát pedig elfogadják, tehát a többség irányít demokráciákban a fő csapásvonalakban.

"a magyar politika évek óta csúszós lejtőn van és ha azt nehéz is megmondani, hogy kicsúsztunk-e már a demokrácia állapotából"

züllünk minden szempontból az igaz, de nem csúsztunk ki a demok állapotából, mert soha nem is voltunk ott. csak régen nem volt internet, ezért elhittük a sikeres polgári kormányzás propagandáját, meg azt is, hoyg kuncze nem lop-csal, stb. pedig mindig is ilyen korruptak és hazudósak voltak a politikusok, és a rendszer is ugyanilyen rossz volt. csak nem tudtunk róla.
példa erre a médiatörvényes hiszti 8 évvel ezelőttről, hogy sipítoztak a ballibsik, hogy vége lesz a sajtószabadágnak, mikor az soha nem is létezett itthon, de még alapvető változás se volt, szegény klubrádiót, atv-t hogy megsiratták egyesek előre.

látod megmondtam előre, hogy nincs értelme elovlasni. nekem.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2014.09.28. 16:54:34

@tesz-vesz:
1. "hát ha torokgábort méltatod, akkor tudom, haha"

gratulálok :(

2. "jó de megelégeltem a dolgot, és tisztelem a folyamatos rámírásodat :) ezért elolvasom"

eddig sem igazán ambicionáltam, hogy vitatkozzak valakivel, aki úgy szól be, hogy deklaráltan nem kíváncsi arra, amiről véleményt alkot. csak időről időre jeleztem, hogy mennyire kínosnak találom a viselkedésed.

3. "nincs demokrácia, a "rendszerváltás" nem arról szólt, hoyg demokrácia legyen, az mszp alatt se volt. mert a posztkommunista oligarchák irányítják a pártokat. a szavazósdi semmit se ér"

hát ez is egy vélemény. mindenesetre sem a tudósok, sem a közvélemény többsége nem így gondolta az elmúlt negyedszázadban. de mindenkinek joga van a véleményéhez, neked is a tiedhez.

4. "mi más lenne? leülnek a szivárvány tövében egy piknikkosár köré a demokraták? nem! szavaznak, a többség akaratát pedig elfogadják, tehát a többség irányít demokráciákban a fő csapásvonalakban."

a sarkított és leegyszerűsítő vélemények attól sem lesznek igazabbak, ha gúnyolódva adják őket elő. egy modern demokrácia egyik alapelve, hogy senkinek, így a mindenkori többségnek se legyen korlátlan hatalma. egy sereg intézmény szolgál ennek megakadályozására.

5. "látod megmondtam előre, hogy nincs értelme elolvasni. nekem."

ezt én azért nem nevezném elolvasásnak. :) viszont az legalább kiderült, hogy milyen színvonalon tudsz a politikáról véleményt alkotni és így könnyebben meg tudom ítélni, mennyit ér a posztomban emlegetett politikai elemzőt leszóló megjegyzésed. köszönöm.

máskor is szívesen látlak a blogon. :))))

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.09.28. 19:47:05

@FOUREY: "csak időről időre jeleztem, hogy mennyire kínosnak találom a viselkedésed. "

és miért is, ha végig igazam volt?

3. nem vélemény, hanem történelmi tény, hogy a komcsik nem tárták szét a karjukat a rendszerváltáskor, hogy hát akkor legyen minden hatalom és vagyon a népé, amely felett addig és utána is ők diszponáltak.

"sem a tudósok, sem a közvélemény többsége nem így gondolta az elmúlt negyedszázadban"

és mit gondolsz miért? haha, teljesen korrupt és primitív tudósaid vannak neked. a nagy szakértők, ja. a szakértőség bolsevik trükk. az összes újságíró a nagy médiumoknál azt teszi amit a főszerkesztő mondd, a főszerkesztő meg azt teszi amit a posztkomcsi tulajdonos volt.

az otp magyar tulajdon volt, a hungarokamion magyar tulajdonban volt. utóbbit waberer vette át, és róla nevezte el, előbbit meg csányi. persze a pártkasszákba folyamatosan vissza kell osztaniuk. ők finanszírozzák a kampányokat is pl. amikkel soha semikor nem tudtak a nyga pártok hivatalosan elszámolni. tudod.

hidd el, nem ma kezdtem a szakmát, belőlem is amúgy majdnem történész lett, tehát én is majdnem szakértő, vagy hogy is mondtad: "tudós" (hahaha) lettem.

"egy modern demokrácia egyik alapelve, hogy senkinek, így a mindenkori többségnek se legyen korlátlan hatalma. egy sereg intézmény szolgál ennek megakadályozására."

ja igen, a fékek és egyensúlyok. korlátlan hatalom? ki beszél korlátlan hatalomról, amúgy is mit jelent a korlátolt hatalom, ha pl egy igazi demokráciában a többség megszavazza paksot, akkor az már korlátlan hatalom, tehát diktatúra? :)

nem vagy elég intelligens hogy üres és értelmetlen frázisokon kívül mást is elsüss.

"az legalább kiderült, hogy milyen színvonalon tudsz a politikáról véleményt alkotni"

és milyen színvonalon? hogyha egyszer nszerintem te vagy az akinek semmilyen politikai és történelmi, gyakorlati ismerete nincsen a világról? :) se neked, se torokgábornak.

fourey 2014.09.28. 22:36:20

@tesz-vesz: koszonom hogy ezt mind leirtad. en ugyanakkor a magam reszerol az elozo hozzaszolasommal befejezettnek tekintem a trolletetest :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.09.28. 23:35:03

@fourey: m ilyen trolletetést? te analfabéta vagy? tudod mi az hogy érv?
te kértet hogy olvassam el a semmitmondó kis posztodat

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2014.09.29. 08:18:50

@tesz-vesz: kérte a fene. :) csak jeleztem, hogy kínos dolog hozzászólni valamihez, amit nem is olvastál. és főleg kínos dolog markáns véleményt megfogalmazni ilyen módon.