A baloldal nem mindig liberális, a liberálisok sem mindig baloldaliak. De ez egy ilyen blog.

BALOLDALI LIBERÁLIS BLOG

152. Minden csak hiábavalóság

2018. április 11. - FOUREY

Mindennek rendelt ideje van és ideje van az ég alatt minden akaratnak. Ideje van a születésnek és ideje a meghalásnak; ideje az ültetésnek, ideje annak kiszaggatásának, a mi ültettetett. Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak; ideje a rontásnak és ideje az építésnek. Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek; ideje a jajgatásnak és ideje a szökdelésnek. Ideje van a kövek elhányásának és ideje a kövek egybegyűjtésének; ideje az ölelgetésnek és ideje az ölelgetéstől való eltávozásnak.Ideje van a keresésnek és ideje a vesztésnek; ideje a megőrzésnek és ideje az eldobásnak.Ideje van a szakgatásnak és ideje a megvarrásnak; ideje a hallgatásnak és ideje a szólásnak. Ideje van a szeretésnek és ideje a gyűlölésnek ideje a hadakozásnak és ideje a békességnek.

Senkit sem szeretnék lebeszélni róla, hogy a legváltozatosabb módokon keressen megnyugvást a vasárnapi választási eredmények után. Aligha lehet olyan hülyeséget kitalálni, ami sokat ronthatna a helyzetünkön, mert egyelőre az a helyzet, hogy nincs itt az ideje a hatékony cselekvésnek. Hogy is lehetne? Még csak három nap telt el azóta, hogy beláthatatlan időre korlátlan hatalom került a rezsim vezetőinek kezébe és már azóta is látszik, hogy ez nem a gödör alja, sőt, még csak nem is látszik alattunk, meddig tarthat még a szabadesésünk. Ha valaminek most ideje van, akkor az a fájdalom elfogadása, kifejezése, a frusztráció levezetése. Ha valaki az LMP-t akarja hibáztatni, tegye azt. Ha valaki a komplett ellenzéket, ám legyen boldog vele. Ha bojkott kellett volna szerinte, nyugodtan gondolja, hogy igaza van. Ha esetleg abban látja a hibát, hogy az ellenzék(i közvélemény) véleménybuborékban rekedt és nem értette maga körül a valóságot, letagadott valós problémákat, valós eredményeket és hisztérikus hangulatkeltéssel idegenítette el magától az országot, hát az is rendben van. 

Én a magam részéről főleg néhány kérdésen rágódással próbálok értelmet adni annak, amit átéltünk. Íme néhány kérdés és néhány gyarló válaszkísérlet:

1. Lehettek-e választási csalások?

Sokan intenek óvatosságra ezzel kapcsolatban, s jól teszik. Mindamellett nem vitás, hogy voltak anomáliák, szokatlanul nagy számban és az elmúlt nyolc év tapasztalata kifejezetten arra utal, hogy ezek az anomáliák a rezsim logikájából következnek. Szavazatvásárlás, szervezett leszavaztatás, közszférában dolgozók bevonása a kampányolásba, kampányfinanszírozási szabályok nagyvonalú kezelése, lefotóztatott szavazólapok, szavazókörökből menet közben jelentett állás stb. mind teljesen plauzibilisnek tűnnek, nem csak, mert elég sok, igaz, ellenőrizetlen információnk van róla, hanem mert ezek egy része korábban sem volt ismeretlen a hazai pártok eszköztárából, a Fideszéből sem. Mivel a Fidesz az elmúlt években kiépített egy politikai gépezetet, amely korlátlan anyagi erőforrásokra építhet és gyakorlatilag az állam minden szintjén meg van támogatva a rezsimhez politikailag lojális személyekkel és mivel a kampányolási gyakorlatuk eddig is elég kreatív volt, nincs semmi okunk azt gondolni, hogy nem fordulhattak elő alkalmilag csalások. És akkor még nem beszéltünk az NVI vitán felül botrányos működéséről és a szavazás és számlálás során jelentkező különös anomáliákról. Lehet, hogy ezeket a hisztérikus közhangulat felerősíti, de ettől még semmi okunk elvetni az igenlő válasz lehetőségét erre a kérdésre. 

2. Befolyásolhatták-e efféle csalások érdemben az eredményt?

Mivel a választások eredménye ugyan látszólag elsöprő Fidesz-fölényt mutat, de azok eloszlása számos döntetlen közeli eredményhez vezetett és mert a Fidesz különösen jól szerepelt olyan helyeken, a kistelepüléseken, amelyek gyakorlatilag láthatatlanok voltak az ellenzéki pártok képviselői számára, komolyan számolni kell azzal a lehetőséggel, hogy még központi koordináció nélküli, az alkalmatlan hülyeség és a túlbuzgó pártosság eredményeként kialakuló lokális anomáliák is alakíthatták a végeredményt. 6 budapesti mandátum mellett több vidéki körzetben alakult ki olyan eredmény, ami zavarba ejtően szoros és ha igaz, hogy a Fidesz maga is 120-nál kevesebb mandátumra számított nap közben, akkor igazán érthető, hogy mennyire drámai is a helyzet.

3. Akkor végülis a csalásokon múlhatott az eredmény?

Bizonyos értelemben talán igen, de vannak ennél nyilvánvalóan ezerszer fontosabb szempontok is. Az ellenzéki koordináció zavarai és a rezsim politikai gépezetének elsöprő ereje alighanem sokkal lényegesebben befolyásolták a választások kimenetelét. Ha csak nem feltételezzük, hogy az egész en bloc csalás volt, amit én - ezt szeretném külön hangsúlyozni - személy szerint értelmetlennek tartanék, mert túl sok meló, annyira azért nem nagy haszonnal és mert az eddigi ismereteink alapján erre a csalási módra nem is utal semmi a hiszterizált közhangulaton kívül.

4. Áhá! Akkor a hülye LMP-n (MKKP-n stb.) múlt, ugye?

Igen, igen. Az ellenzéki pártok bizonyos szempontból hülyék voltak. Az MSZP például nagyon rossz alkut kötött a DK-val, amit jól mutat, hogy a visszaléptetések alapján a DK-s jelöltek nagyon gyakran alulmúlják az MSZP-P-s jelölteket, a DK listája sokkal kevesebb szavazatot kapott nem csak az MSZP-nél, de az LMP-nél is. Az Együtt valamit feltűnően rosszul kellett, hogy csináljon, mert értelmes egyéni jelöltjei voltak, de nem volt mögöttük párt és a végén még kollektív öngyilkosságot is elkövettek. Nem vitás, hogy nekik nem volt szabad egyedül indulniuk. Az LMP, a Momentum, az MKKP sima ellenzéki győzelmeket akadályozott meg a saját pártérdekeik alapján. Különösen vicces ennek fényében az MKKP szavazók önáltatása, hogy ők a "teljes elit" ellen szavaztak, akik csak a "saját érdekeiket" nézték, miközben ők is teljesen konvencionális politikai szereplőkként viselkedtek: a pénzre utaztak, a pártérdeket a rezsim elleni harc érdekei fölé helyezték és az elitellenességük elfedte azt a tényt, hogy a baloldalon voltak szép számmal anti-establishment pártok rajtuk kívül is. Vagyis, valójában ők maguk is tökéletesen beilleszkedtek a rezsim politikai elitjének a maga módján nagyon is racionális logikájába: úgy kell hasznot maximalizálni, hogy a rezsim legyőzését nem sorolják az elérhető politikai célok közé, s ezért az ellenzék rovására akarnak nyerni. Sőt, ha őszinték akarunk lenni, el kell ismernünk, hogy ezt a célt a szavazók maguk is respektálták: az LMP nagyon szépen szerepelt, a Momentum és az MKKP pedig szavazóinak köszönhetően elégedetten dőlhet hátra, mert anyagilag megalapozta a további tevékenységét. Mindez kétségkívül kétharmadot ért a Fidesznek, miközben az ellenzék szavazóinak nagy része okosan taktikai szavazott, de közben széles szavazói rétegek jutalmazták ezt a különutas stratégiát. Éppen ezért a választások egyik fő tanulsága az, hogy a régi ellenzék haldoklik, a választók pedig egyensúlyoztak a rezsimmel szembeni engesztelhetetlen gyűlöletük és a régi ellenzékkel szembeni engesztelhetetlen megvetésük között. Ebből aztán a kétharmados eredmény következett, de mégiscsak kell bizonyos mértékű öncsalás ahhoz, hogy valaki arra fogja az eredményt, hogy a pártok önzőek voltak és nem szűkítették le a választók előtt a kínálatot, mintha a választók teljesen infantilisek lennének, akiknek nem szabad túl nagy szabadságot adni. Ez nem csak azért öncsalás, mert lenézi a választókat, hanem mert nem vesz észre egy fontos üzenetet: azt, hogy az ellenzék elmulasztott eddig vonzó alternatívát kínálni szavazóinak.

5. Akkor egyszerűen csak jobb volt a Fidesz?

Mint mindig egy ilyen helyzetben, most is szép számmal jelentek meg olyan vélemények, hogy ne másokat hibáztassunk, keressük magunkban a hibát. Lehet azt mondani, hogy csúnya dolog a vidékiek butaságára fogni a Fidesz győzelmét. Lehet amellett is érvelni, hogy az ellenzék nagyon méltánytalanul ítéli meg a rezsim teljesítményét, letagad valódi érdemeket, valódi problémákat stb. S azt is lehet mondani, hogy ennek az az oka, hogy az ellenzékiek véleménybuborékban éltek mostanáig és becsapták magukat. Mindhárom állításban van valami, de egyúttal a jelenlegi helyzet végzetes félreértésén alapulnak. Ezek ugyanis nem elsősorban okok, mint inkább tünetek. Annak a tünetei, hogy nem demokráciában élünk, hanem egy hibrid rezsimben, amelynek politikai gépezete elképzelhetetlen lenne ebben a formában egy demokráciában. Hogy valójában milyen volt a Fidesz ajánlata a választók számára, azt akkor lehetne megítélni, ha a rezsim nem volna ennyire kiegyensúlyozatlan minden tekintetben, ha nem egy hegemón pártrendszer működne benne.

6. Mi van a vidékiekkel?

Undorító dolog persze dehumanizálva beszélni másokról és a főváros-vidék szembeállítás hagyománya is elég sok szomorú emlékkel terhes, mindamellett tény, hogy a választási eredmények valóban azt mutatják, hogy teljesen máshogy szavazott az ország nagyvárosi része és a vidék. A kistelepüléseken néha (de nem kivételként, hanem inkább világos mintázatot kirajzolva) egészen szürreálisan magas rezsimtámogató szavazatarányokkal, miközben Budapesten még a tradicionálisan jobboldali, kormánypárti kerületekben is masszív ellenzéki szavazói tömbök voltak, s csak azért nem győztek mindenütt, mert a koordináció hiánya ezt nem tette lehetővé (nem vitás, hogy ezen a téren az ellenzéki pártok messze alulkalkulálták a tényleges esélyeiket és a várható politikai veszteségeket: a DK-s Niedermüller Péter majdnem-győzelme például valószínűleg sima győzelem lett volna az LMP-s Ungár visszalépése esetén, ahogy Ungár is szinte biztosan nyert volna DK-s jelölt hiányában). Mindez arra utal, hogy nem egy szűk budapesti ballib kisebbség állt szemben egy masszív jobboldali vidékkel, hanem egy pártállástól függetlenül rendkívül frusztrált Budapest (kiegészülve számos nagyvárossal, ahol főleg a kistelepülési szavazatok ellensúlyozták az ellenzéki hangulatot) és a közepes méretű városi és kistelepülési Magyarország politikai alternatív valóságai ütköztek meg egymással. 

7. Akkor mégse volt illúzió a kormányváltó hangulat?

Nem, nem volt az. Budapesten semmiképp és a nagyvárosok némelyikében sem. Két dolog viszont történt, amire csak kevesen számítottak, s ennyiben valószínűleg mégiscsak igaz a véleménybuborék tézise. Az egyik, hogy a rezsim gépezete fegyelmezetten elvitte a támogatóit mindenhol szavazni. Ez Budapesten csak azért volt elég a katasztrofális vereség elkerülésére, mert az ellenzék alulkalkulálta az esélyeit, de vidéken történt még egy dolog: a politikai gépezet százezrével tudott az urnák elé szállítani olyan szavazókat, akik alapvetően nem szavaznak. Ez a másik probléma pedig azért fontos, mert a választási nap drámája részben abból a tévedésből származott, hogy a magas részvétel a kormányváltó hangulat jelen lehet, de végül kiderült, hogy épp ellenkezőleg, a Fidesz történelme legnagyobb győzelmét aratta a kistelepülési szavazóinak köszönhetően. Hogy ezt nem lehetett előre látni, az magyarázza a sokkot, amit sokunk átélt és egyúttal egy tünet is: annak tünete, hogy az ellenzék kiszorult a vidéki Magyarországról, részben önhibájából, részben viszont más okokból, a rezsim egyre félelmetesebb túlsúlyban lévő politikai gépezetének köszönhetően. Ha igaz is a véleménybuborék tézise, akkor az elsősorban annak köszönhető, hogy Magyarország két fele: a nagyvárosok plurálisabb véleményklímájú nyilvánossága és a kistelepülések világa között megszűnt a kommunikáció. A frusztrált és gyalázkodó ellenzéki reakciók is részben ennek köszönhetők: egy eddig is alig ismert másik világ, amely mostanáig politikailag viszonylag passzív volt, most végre bevonódott a politikába éspedig olyan módon, hogy az nem a kormányváltást segítette elő, hanem a rezsimet támogatta meg. Ez nem elsősorban morális kérdés, hanem strukturális probléma, a hibrid rezsim megszilárdulásának tünete.

És ezért nem teljesen indokolatlan azt gondolni, hogy a választás eredményei mégsem azt igazolják, hogy a kormányzat valós kérdésekre kínált valós válaszokat, az ellenzékkel szemben, hanem csak azt mutatják, hogy egy brutális erejű és hatékonyságú politikai gépezet állított elő mesterségesen, zömmel nem demokratikus eszközökkel egy választói többséget. Az ugyanis, hogy többséget kreáltak a választásokon, önmagában semmit sem ér, ha nem demokratikusan csinálták. Bármely random autokratikus rendszer élvezi a többség támogatását és ezt bármikor képes választásokon, népszavazásokon demonstrálni is, bizonyos kritikus pillanatokat leszámítva. Az igazi kérdés az, hogy mindez valóban demokratikus többség-e. A jelek szerint ugyanis ez nem volt az és meg is mondom, miért.

8. Akkor mégiscsak elcsalták a választásokat?

Ez részben stiláris kérdés: miként akarjuk megfogalmazni azt a tényt, hogy 2018-ra Magyarországon olyan politikai tér alakult ki, amelyben a valódi politikai verseny feltételei felszámolódtak. Létrejött egy olyan politikai gépezet, amely képes bármikor hatalmas tömegeket megmozgatni, olyan tömegeket, amelyek mozgatására egyetlen más politikai erő sem képes és amelynek voltaképpen nem lenne szabad léteznie egy demokratikus politikai verseny feltételei között.

Egy belső ellensúlyok nélküli kétharmados többség, s az azzal együtt járó privilégiumok sora, a korlátlan alkotmányozó hatalom önmagában véve nem normál állapota a demokráciának, de természetesen nem is zárja ki a demokrácia létét. Hogy egy párt 8 év kormányzás alatt háromszor is ilyen helyzetbe kerüljön, viszont olyan anomáliákra utal a rendszer működésében, amit nem lehet szimplán az ellenzék politikai hibáival magyarázni. Már csak azért is, mert a kormányzó csoportok népszerűségének van természetes életciklusa, hiszen az emberek meg szokták unni a fölöttük kormányzókat, azok el szoktak fáradni stb.. Ezt ellensúlyozhatják egyéb tényezők, mint a gazdasági konjunktúra vagy az ellenzék ügyetlensége, de az alkotmányozó hatalom ilyen hosszú birtoklása mindenképpen anomália marad. Különösen annak fényében, hogy a Fidesz társadalmi támogatottsága igencsak változatos volt az elmúlt 8 évben, ám az általuk egyoldalúan átszabott választási rendszer a társadalomban megmutatkozó véleménykülönbségek visszatükrözésének lehetőségét jelentősen csökkentette és ráadásul nehezen vitathatóan a Fidesz javára torzította el a képviseletet.

Persze, lehet azt mondani, hogy ez még mindig nem zárja ki, hogy ez egy demokrácia, hiszen a többségi választási rendszerek már csak ilyenek és a gerrymandering is létező gyakorlat a demokráciákban, s ezek egyike sem zárja ki a kormányváltást. Csakhogy, amit a rezsim tett hatalma stabilizálása és többségének fenntartása érdekében, az messze több, mint ami egy demokráciában megszokott.

a) A közmédia megszállása és propagandagépezetté alakítása, egy központilag irányított kormánypárti sajtóportfólió kiépítése, a nem kormánypárti sajtó "ellenséges kivásárlása" és részleges felszámolása például már egyértelműen nem-demokratikus eszközök és durván felerősítették a választási rendszer egyoldalúságainak hatását. Már csak azért is, mert mostanra Budapesten kívül szinte már csak a kormány által kézivezérelt médiából lehet tájékozódni. És mert ez a média nem csak kézivezérelt (vagyis közvetlenül alá van rendelve a kormányzati kommunikáció céljainak), de olyan anyagi erőforrásokhoz van juttatva, amik nagyságrendekkel múlják felül minden más politikai szereplő lehetőségeit. Nem csak a felvásárlásokhoz kaptak állami forrásokat, nem csak az állami cégek hirdetéseit irányították ezekhez a médiafelületekhez, de célzott kormányzati kampányokra fordítottak bennük olyan összegeket, amelyek a rendszerváltás utáni magyar politikatörténetben példátlanok. A kistelepülési Magyarország és a nagyvárosi Magyarország között pontosan ez a különbség: utóbbiban még plurális a média, a kistelepüléseken már rég nem. Ha volt információs buborék, úgy azt a rezsim tudatosan és példátlan erőforrások mozgósításával hozta létre és tartotta fenn.

b)  A Kubatov-listák, a nemzeti konzultációknak nevezett bohóckodások és a kvótanépszavazás arra szolgáltak, hogy egy olyan politikai gépezetet hozzanak létre a terepen, amely az elsöprő médiafölényt a szemtől szembeni politizálás eszközeivel egészíti ki. Az itt bevetett technikák érdekességét az adja, hogy ezek egy része nem volt ismeretlen itthonról, miközben mindig is törvénysértőek voltak (listázás), ráadásul az amerikai politikában -más szabályozás mellett és más társadalmi kontextusban - mindennaposnak mondhatók. Ezeket sokszor fel is szokták hozni mentségként és az is tény, hogy ezek hatékonyságát olyan tényezők is növelték, amik részben függetlenek voltak a Fidesztől: az ellenzék intellektuális kvalitásainak hiányait nyilván nem róhatjuk fel a rezsimnek, illetve azt sem, hogy a jobboldal elsöprő 2006-os önkormányzati választási sikere óta a mai ellenzék folyamatosan anyagi gondokkal küszködik országos hálózata fenntartásában és ezért ez a hálózat egyre feltűnőbben öregszik el és esik szét. Az aránytalanság ennyiben tehát független a Fidesztől, de ez is csak részigazság: az önkormányzatok átalakítása 2010 után és a kisebb parlament tovább korlátozta az ellenzék anyagi erőforrásait, akárcsak a pártfinanszírozás átalakítása. Miközben tehát az ellenzék részben önhibájából került bajba, a rezsim tudatosan és szisztematikusan ráerősített erre a folyamatra. 

Még fontosabb azonban ennél, hogy a rezsim politikai gépezete lényeges pontokon túlterjeszkedett egy demokratikus berendezkedésben elfogadható politizálás határain és ezek nem egyedi anomáliáknak tűnnek, hanem tudatos és szisztematikus határsértéseknek. Sok helyen tapasztalható, hogy önkormányzati és állami hivatalnokok kénytelenek a rezsim politikai kampányaiban felsőbb utasításra részt venni, a Fidesz által politikai kinevezettekkel megszállt intézmények pedig rendre szemet hunynak a gépezet működésének túlkapásai fölött vagy legfeljebb szimbolikusan ítélik el. Így pedig az történik, hogy olyan mozgósítási lehetőségei vannak ennek a politikai gépezetnek, amely össze sem vethető az ellenzék lehetőségeivel, sőt, amelynek effektív törvényi korlátai sincsenek.            

Ez így már április 7-én sem volt demokrácia, az biztos. Április 8-a csak megmutatta, hogy miért nem az.

9. Na és akkor most mit kéne csinálni?

Nem tudom. Az emigrálást, a kétségbeesést, a radikális ellenzéki megújulásra törekvést, a rezsim elleni elszánt küzdelmet, az alámerülést és kibekkelést egyaránt emberileg érthető választásnak tartom. Az áldozathibáztatást és a céltalan, csak frusztrációlevezető funkciójú veszekedéseket is. Most ennek van itt az ideje, nem a rezsim leváltásának.  

A bejegyzés trackback címe:

http://baloldaliliberalis.blog.hu/api/trackback/id/tr7613825832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Miklos Elsner 2018.04.12. 14:42:19

Nagyszerű elemzés a választás eredményének okairól, nagyon sok megállapításban egyetértek.
Véleményem szerint ha a baloldali liberálisok is fel tudnak majd mutatni olyan mértékű, polgári körökhöz hasonló szervezetekben tömörülő szavazót, mint amilyen a fidesznek rendelkezésére áll + magunk mellé tudjuk állítani a klerikális érzelmű választókat, akkor lehet esesélyünk egy elkövetkező választáson, de én ennek sok esélyt nem adok. A szomorú helyzet az az, hogy hacsak a fidesz nem hibázik óriásit, akár gazdasági-pénzügyi területen, akár szociális oldalon, nem látok lehetőséget még csak arra sem, hogy a fideszt a kormányzás közeléből el lehessen távolítani.

gyongyi70 2018.04.12. 18:55:14

@Miklos Elsner: Egyetértek, tényleg jó az elemzés, de továbbra sem kínál a szerző (mint sok más gondolkodó) megoldás. Talán nincs is megoldás. Ha hihetünk az elemzésnek, azok a vidéki szavazók, akiket most a fidesz felhajtott, nem meggyőződésből, ideológiából, érdektől, józan paraszti megfontolásból stb. szavazott, hanem mert odacipelték. Mást nem tehet az ellenzék, mint hogy ő is odacipel embereket, ehhez viszont infrastruktúra, aktivisták, információsbázis stb. kell. De persze vannak meggyőződésből megjelenő újak is, akiknek viszont semmi keresnivalójuk nem volt a magyarországi választásban, mert levélben szavazhattak. Ez egyszerű választási csalás, ami ki kellene vizsgálni. Az ellenzék kapja magát: nézze át, az elmőlt 1-2 hónapban hány önkormányzathoz jelentkezett be feltűnően sok ember, azok jelenleg tényleg ott élnek-e, ahol, tanúk, stb. és feljelentés. Nem lesz belőle persze semmi polt mellett, de legyen nyoma... Azon is gondolkodtam, hogyan lehetne értelmesen megszólítani a vidéket... És arra jutottam, hogy mióta a Kisgazdapárt megszűnt, nincs tematikus párt, aki a vidékkel foglalkozna. Nosza, fel kellene építeni egyet. Vannak remek, vidéki polgármesterek, akik hitelesek, keressenek maguk mellé az agráriumhoz értő szakembereket és építsék fel magukat igazi alternatívát kínálva... A vallásos szavazók átcsábítása: szerintem reménytelen. Mi templomba járó család vagyunk, de lassan oda jutottunk, hogy mostanában nem megyünk. Az az agitáció, amit végighallgattunk, nem Isten házába illő. Miközben megtudtuk, hogy a kormány 40 milliót ad a parókia felújítására. Hát, lehet ennyiért érdemes... Mindenestre én arra jutottam, hogy az egyházi 1%.omat a saját egyházam helyett az Evangélikus egyháznak fogom utalni, mert ők voltak az egyetlenek, akik normálisan álltak hozzá több kérdésre.. Gondolkoztam azon is, hogy ezt meghirdetem mások előtt is, hátha sokan teszik így, íme az első hirdetésem.. Barátnőm szerint bojkottáljuk "őket" ne tankoljunk a Molnál, ne bankoljunk az OTP-nél, ne együnk Pick-et és Mizot, járjunk külföldre nyaralni, ne támogassuk tovább a magyar vidéket. Ezen még rágódom, mert olyanokkal is ki lehet szúrni, aki nem érdemli meg. Szánalmas, de csak annyit tudok most tenni, hogy e gondolatokat megosztottam. :-)

brühühűzzetek 2018.04.12. 18:55:18

@Miklos Elsner: "+ magunk mellé tudjuk állítani a klerikális érzelmű választókat,"

Sok szerencsét az eddigi "böeee hittan böeee templom pedofilapóóóók" kommunikáció után.

Tudjátok a gazda sem azért nem szavaz a lipsikre, mert nem tud róluk, hanem mert tudja hogy ezek ugyanazok a lipsik, akik a tyúktolvajt mentegetik hogy nehéz volt a gyerekkora, őt meg lebasszák hogy rászista.

tomfree 2018.04.13. 08:14:30

Az egesz rendszer borzasztoan kezd hasonlitani a ket vilaghaboru kozotti Horthy-korszakra. Volt egy egyseges kormanypart (KNEP) amely elvitte a teljes videk szavazatat burkolt vagy nyilt befolyasolassal es voltak a nagyobb varosok ahol titkos szavazason rendre az ellenzeki, de toredezett partok taroltak (szocdem, radikalisok). Maga a rendszer ugy volt felepitve, hogy esely sem volt kormanyvaltasra. A tragikus ebben, hogy ok evtizedekig hatalmon voltak es csak a tortenelem kulso ereje tudta elsoporni oket.

VadMacs 2018.04.13. 08:15:33

@gyongyi70:
>Egyetértek, tényleg jó az elemzés, de továbbra sem kínál a szerző (mint sok más gondolkodó) megoldás. Talán nincs is megoldás.

Van.
Megyünk a többi fiatal után nyugatra, az egyre több/egyre "éhesebb" nyögdíjasnak meg kitermelik a segílyesek/közmunkások a dzsídípít. Paks2/kínai csodavasút/NER szarzsákok gazdagodása egyszerre nem lesz megoldható az egyre kevesebb melóskéz, meg a nyugaton megszületett gyerekek (leendő adófizetők) nélkül. Majd nyugatról röhöghetünk azon, hogy a nyuggerek akkor is ezt a tetvet koronázzák meg újra és újra, amikor nem lesz mivel fizetni, fűteni, nem lesz mit zabálni, mert az ilyesmi csak olyan úri mulatság lesz.

18.04.08 után semmi értelme itthon erőlködni. El kell húzni minél előbb, amíg kerítést nem építenek a nyugati határra...

MIx 2018.04.13. 08:15:38

Nagyon egyetértek az írással!
Egy dologgal egészíteném ki: a szavazókerületek 30%-ában nem volt ellenzéki képviselet. Ez számomra azt mondja, hogy a pártok nincsenek ott vidéken! Nincs tagságuk ismertségük, hiteles embereik, és társadalmi beágyazottságuk.
OV-t nem szeretem. Sőt! De 2002-es meglepetés szerű vereségük után nyakukba vették az országot, Polgári Köröket létesítettek szinte mindenütt, megkérdezték az embereket, szóba álltak velük, a maguk oldalára állították őket, megteremtették társadalmi beágyazottságukat. A 8 éves szocialista kormányzás ezek miatt is egy vesszőfutás volt, mert annyi fideszes beépülő ember volt a kormányzati szerveknél, mindenhol. Szivárogtattak, belső aknamunka stb.
Na szóval nem kéne 10-20 ellenzéki párt, mert az pont OV malmára hajtja a vizet. Kell 1 laza, népfront jellegű szerveződés, ami nem azon rágódik, ki miben nem ért egyet, hanem mi a közös 10 legfontosabb célkitűzés! S ezen kell dolgozni, megértetni, az emberekkel, nevelni őket a lényegi gazdasági-politikai folyamatok megértésére. Ugyanakkor folyamatosan be kell mutatni a kormány pazarló, saját zsebre játszó, manipulációs tevékenységét. Ekkor lehet csak az ellenzéknek esélye egy választáson. Bár az a véleményem, diktatúrát demokratikus választáson még nem váltottak le. Csak forradalommal. Ami vértelen is lehet, jó lenne, ha az lenne.

paráznabillegető 2018.04.13. 08:16:21

@gyongyi70: ez a fajta bázisépítés többszinten bukó. egyrészt rengeteg idő, ami ugye rengeteg pénz addig is nulla megtérüléssel. másrészt az agráriumba fektetni már ma sem a legjobb ötlet, pláne nem a robotok hajnalán. harmadrészt mivel a rezsim látná, hogy mi folyik ellene, bőven lenne ideje, pénze és eszköze is beavatkozni, lásd a hamarost elkészülő stop sorost, de például simán kicsinálnák a kokettáló pógikat is akár.
nem jó ez semmire.

megoldás, megoldás... mit lehetett volna tenni akkor 33ban hitler ellen? mit tehetnek most a törökök erdogan ellen? mivel lehetne legyőzni putyint belülről?
kibaszottul semmi.
kívülről se várjuk a csodát. bárki beavatkozna, pénzt kellene befektetni. az ország értéke egy nagy büdös semmi, mit lehet belőle kihozni tehát ellenértékként?
ukrajnában is mi lett a nagy változásból?... persze lehet megérte... az oroszoknak a krím... talán...
ah, teljesen reménytelen.
sakk-matt.

paráznabillegető 2018.04.13. 10:01:43

@MIx: polgári körök? hol vannak azok már? különben sincs szükség polgárokra manapság, sem a jövőben. feleslegesek.
"...annyi fideszes beépülő ember volt a kormányzati szerveknél, mindenhol. Szivárogtattak, belső aknamunka stb..."
ezt olvasd el újra, és gondolkodj el, milyen csodálatosan hangzik. különösen az utolsó pár sor. aztán játszunk el a gondolattal, hogy évek múltán ilyen históriával, módszerrel a hátuk mögött ugyan mi is lesz a nagy változásból, ha bekövetkezik? fidesz1-et lecseréled fidesz2-re...???
egyébként sem hinném, hogy működne. egyszer volt kutyán budavásár. kigyomlálnák maguk közül a férget idejekorán. vagy még inkább átállítanák.
"...megértetni, az emberekkel, nevelni őket a lényegi gazdasági-politikai folyamatok megértésére. Ugyanakkor folyamatosan be kell mutatni a kormány pazarló, saját zsebre játszó, manipulációs tevékenységét..."
ezt is olvasd át mégegyszer. ez, barátom, teljesen rózsaszín álom. felnőtt embert, akinek hiányoznak az alapjai, te ugyan nem fogsz felvilágosítani, felébreszteni. de talán párat mégis, hosszú évek munkájával - a sok százezerből... a mostani szavazók teljesen elveszett generáció, aki meg most gyerekek, még azoknak az oktatásába kívülről senki bele nem ugat, tehát azok sorsa is elrendeltetett. gondolod, véletlenül nem költenek oktatásra? kréta, bazmeg, 2018ban, pláne hiánycikk!!! de hát, nem véletlen, senki sem szereti a kritikát. hogy lehülyézik demagógia miatt. pláne joggal. ah, mennyivel jobb a sötét paraszt.

az egy ellenpárt is reménytelen. egyrészt a leendő szavazóik mostantól folyamatosan lelépnek külföldre, és szarni fognak bele minden szinten, mi folyik a szülőhazában. a többi meg megosztott. a pártok céljai, elvei különböznek, alig van közös keresztmetszet, még az együttműködés sem kivitelezhető, nemhogy a szövetség.
másrészt akik már kint vannak? kétségeid ne legyenek, hogy ők még egyszer ilyen számban szavazni fognak ebben az életben, az kizárt! ez volt a zenit, koma, ki fog a sok otthoni hülyére (sicc!) áldozni mégyegyszer órákat az idejéből? nem éri meg az erőfeszítést, felesleges erőforráspazarlás, teljesen hiábavaló. sikeresen kiégették a nagy részüket. bravó.

sok megoldás van, de mindenkinek magának kell megtalálnia a megfelelőt. lehet harcolni a rezsim ellen, sok sikert. lehet lelépni külföldre, sok sikert. kivárásra játszani, sok sikert. lehet asszimilálódni, sok sikert. lehet megnyerni a lottót, sok sikert.

werinter 2018.04.13. 10:01:50

@MIx: "Kell 1 laza, népfront jellegű szerveződés, ami nem azon rágódik, ki miben nem ért egyet, hanem mi a közös 10 legfontosabb célkitűzés!"
Az tökéletesen bebizonyosodott, hogy az embereket nem érdeklik a célkitűzések, a tervek, a programok. A Fidesz erre rájött és nem is bajlódott ilyenekkel.
Hitlerhez hasonlóan ők is kerestek egy ellenséget (vélt vagy valós, az teljesen mindegy), elhitették az emberekkel, hogy ez az ellenség NAGYON IS KOMOLY, belesulykolták mindenki fejébe, hogy ezt az ellenséget minden áron MEG KELL ÁLLÍTANI.
Ennyi elég a magyar embereknek.
Az ellenzék ott rontotta el, hogy válaszokat kínált, feltárta a rendszer hibáit, kritizálta a hatalmat és programokat állított össze.
Egyrészt ezeket senki, vagy nagyon kevesen olvasták el, másrészt nem reagáltak érdemben az Orbán-rezsim aljasságaira.

werinter 2018.04.13. 10:01:59

Nagyon sajnálom a Fidesz szavazókat. Mégpedig azért mert nem jönnek, nem jöttek rá arra, hogy az ellenzéki pártok, személyek jelenléte és megfelelő SÚLYA a parlamentben nem csak azért fontos, hogy azoknak az embereknek is legyen KÉPVISELETE, akik nem a kormánypártra szavaztak, hanem azért is, hogy legyen egy ELLENSÚLY a kormányzó erő esetleges túlkapásai ellen.
Magyarán 2/3-os parlamenti többséghez SOHA nem szabad juttatni EGYETLEN pártot, pártszövetséget sem.
Ezzel gyakorlatilag ellehetetlenül a demokratikus működés az országban. Ettől kezdve a kormány MINDENT megtehet, és senkinek nem lesz BELESZÓLÁSA ebbe.
Orbán meg is tesz minden olyan dolgot, amit jónak lát és JOGOSAN hivatkozhat arra, hogy a választók FELHATALMAZTÁK erre.
DE!
Mi a garancia arra kedves Fidesz szavazók, hogy az általatok támogatott párt nem fog olyan törvényeket bevezetni, amelyek titeket hátrányosan érintene?
Ellenzék híján megteheti ezt és továbbra is nyugodtan hivatkozhat arra, hogy minderre TI hatalmaztátok fel őket.

Pedró27 2018.04.13. 10:28:15

@Miklos Elsner: "+ magunk mellé tudjuk állítani a klerikális érzelmű választókat"

Akkor most egy időre elfelejthetjük ugye azt a remek, gyönyörő, vicces szót, hogy "valláskárosult"?

sas70 2018.04.13. 12:23:06

Valóban a Horthy-rendszer a példa a politika felépítés szempontjából. Remélem mindenki tudja, hogy az hova vezetett. A probléma az, hogy az olyan rendszereket már baromira meghaladta az idő. A világ megváltozott és az ilyen megcsontosodott struktúrák a lecsúszáshoz jók, de innovációhoz nem. Ez lesz majd az egész rendszer veszte, csak ugyan oda jutunk, mint a rendszerváltáskor, hogy újra a lemaradást próbáljuk meg behozni, ahelyett, hogy a fejlődésben vennénk részt.
Minden uralkodó hatalma addig ér, amíg az alattvalók türelme kitart.

Varnyú mongya a szemednek, csecse golyó 2018.04.13. 21:45:28

@werinter: Nagyon rosszul látod. A FIDESZ szavazók már rég rájöttek erre, csak éppen nincs az az ellenzéki csoportosulás, akire jó szívvel szavazna. Na nem azért, mert demonizálva van és csak Orbán Viktor az egyetlen út. (Sajnos csak Ö az egyetlen út, ahogy a választások is mutatják.) Hanem azért, mert ahogy ezt, a kampány is mutatta, az ellenzék dilettánsok gyülekezete, akik elhitették a választóikkal, hogy mindenféle matematikai trükkökkel (visszalépés, átszavazás) normális szövetség nélkül meg lehet nyerni egy választást és irányítani országot. Egy szalonna sütést nem tudnak megszervezni, nem hogy komoly dolgokat. A választó pedig élt alkotmányos jogával és elküldte a francba a drágalátos ellenzéket. Viszont azt ajánlom, hogy le kellene zárni ezt a "nem az én hibám, mindenki hülye" hozzáállást, szombaton elmenni a tüntetésre és elzavarni az ellenzéket a pékbe. El kell kezdeni egy új alternatívát építeni, mert most még van rá idő és lehetőség. Van 4 év, hajrá!

táltos 2018.04.13. 21:45:43

"7. Akkor mégse volt illúzió a kormányváltó hangulat?"
Milyen kormányváltó hangulat? Egy közvéleménykutató sem a fidesz vereségét prognosztizálta.
Sőt a Medián majdnem telibetalálta az eredményt:hvg.hu/itthon/201814__medianfelmeres__erosodo_fidesz__nepszeru_kormany__rejtozo_ketharmad
Nincs itt min csodálkozni.

kritizator 2018.04.13. 21:45:52

@MIx: tökéletesen egyetertek, a Fidesz vidéken, a falvakban teljesen be van agyazodva. Lehet követni.

Billy Hill 2018.04.15. 18:31:24

@sas70: Milyen hasonlóságok vannak a Horthy korabeli nemzetközi mozgások és a mai kor között?

christvhu 2018.04.15. 18:31:34

Szóval most nincs itt az ideje a rezsim leváltásának?
És mikor lesz itt?
Ugyan már.
Egy ilyen kijelentés már már furcsa....